انحلال سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال، بدون درآمد، بدون شفافیتبن‌بست درآمدزایی در لیگ برتر و تیم‌ملی

0 19
انحلال سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال، بدون درآمد، بدون شفافیتبن‌بست درآمدزایی در لیگ برتر و تیم‌ملی

مریم سرخوش – خبرنگار: خبر انحلال سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال به عنوان یکی از ناکارآمدترین زیرمجموعه‌های اقتصادی بالاخره رسانه‌ای شد تا یکی دیگر از ایده‌های عجیب به شیوه مدیریتی تاج به بن بست برسد.

به گزارش پرسپولیس نیوز، صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال از انحلال این سازمان خبر داده وگفته:‌ «از ماه‌ها قبل تاکنون هیچ فعالیتی در این سازمان صورت نگرفته و خودش هم در این فدراسیون اشتغال ندارد.»
انحلال سازمان اقتصادی در روزهایی که فدراسیون فوتبال در بحران بدهی دست و پا می‌زند، به اندازه همان زمان شکل‌گیری‌اش عجیب است. سازمانی که نحوه فعالیت اقتصادی‌اش به عنوان یک موسسه غیرتجاری از همان ابتدا هم با سوالات زیادی همراه شد اما در حالی بدون هیچ فعالیت اقتصادی برای درآمدزایی به کار خود پایان داد که از ابتدا موفق بودن آن را همین رئیس سازمان اقتصادی‌اش تضمین و عنوان کرده بود: «شفافیت در تعرفه‌های تبلیغاتی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازاریابی فدراسیون و سازمان لیگ و تقویت فعالیت‌های اقتصادی برای کسب منابع پایدار درآمدی در فوتبال ماحصل تشکیل این سازمان خواهد بود.» اما امروز درودگر نه تنها ضرورتی مبنی بر اعلام دلایل ناکارآمدی این سازمان طی دو سال اخیر و درآمدزا نبودنش احساس نکرد که به عنوان یکی از وارثان دوران مدیریت تاج با یک استعفا دیگر پاسخگوی مسئولیتی که داشته هم نخواهد بود و نیازی هم به شفاف‌سازی درباره آن احساس نمی‌کند.
اینگونه تصور می‌کنیم که هر کارشناس اقتصادی و بازاریابی به جای درودگر مسئولیت حضور در راس سازمان اقتصادی لیگ را برعهده می‌گرفت، شاید خروجی این سازمان در نقطه کنونی حداقل رسیدن به نقطه متعادل درآمدزایی بود، اما درودگر در پایان حیات این سازمان نه تنها دستاوردی برای فدراسیون نداشته که تدبیر عجیبش برای سازمان لیگ و تبلیغات محیطی لیگ برتر در فصل جاری هم درآمدزایی لیگ را به شدت کاهش داده است.
همین فصل پیش بود که به لطف کرونا و ممنوعیت ورود هواداران از در و دیوار استادیوم آزادی تبلیغات آویزان شده بود و افزایش درآمد سازمان لیگ، باشگاه‌های لیگ برتری را به دریافتی بیشتر از حضورشان در لیگ برتر امیدوار. اما با وجود درز خبرهایی مبنی بر درآمدزدایی بیش از 160 میلیارد تومانی لیگ برتر نوزدهم از تبلیغات محیطی، در پایان فصل به روال سابق هیچ گزارشی از آمارهای مالی سازمان لیگ منتشر نشد. که البته این افزایش 2 برابری درآمد نسبت به لیگ نوزدهم هم تغییری در سهم باشگاه‌ها ایجاد نکرد تا جایی که ابراهیم شکوری، مدیر اجرایی پرسپولیس با اعتراض به این سیاست سازمان لیگ عنوان کرد: «ما از زمانی که وارد باشگاه شدیم، با سازمان لیگ مکاتبه کردیم. سازمان لیگ همیشه این جواب را می‌دهد که ما بدهکار هستیم. نمی‌دانم این بدهی‌ها چیست و برای ما هم جای سوال است. کلیه تبلیغات محیطی و بلیت فروشی در اختیار سازمان لیگ بوده و تنها یک سری کسورات قانونی مانند جریمه‌ها هست که سازمان لیگ آن‌ها را کم می‌کند. به قول شما مایی که ۴ دوره قهرمان لیگ شدیم، اگر حساب ما منفی باشد حساب سایر تیم‌ها چگونه است.» چندی قبل هم هادی مباشری، معاون اسبق باشگاه استقلال درباره عملکرد عجیب سازمان لیگ درباره پرداخت به باشگاه‌های لیگ برتری عنوان کرده بوده «سازمان لیگ چند سال است که به هیچ باشگاهی بابت تبلیغات پول نمی‌دهد و همه ما بدهکار می‌شویم. بدهی‌ها هم بابت ۲۰ درصد فرضی بلیت‌فروشی است. اسپانسر، بلیت را می‌فروشد ولی اطلاعات نمی‌دهد و به همین دلیل سازمان لیگ به صورت چشمی تعداد هواداران را برآورد می‌کند و ۲۰ درصد خودش را از درآمدهای تبلیغات محیطی کم می‌کند. موارد دیگری هم بابت درصد قرارداد بازیکنان و جریمه‌های پشت سر هم کمیته انضباطی که برای درآمدزایی خودش است، وجود دارد که باعث می‌شود سازمان لیگ همیشه به ما بگوید شما بدهکار هستید.»
درودگر در حالی از انحلال سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال خبر می‌دهد که در ابتدای فصل بیستم به عنوان رئیس همین سازمان برای سازمان لیگ تصمیم عجیبی گرفت و از قطع همکاری با پیمانکاران تبلیغاتی و ورود مستقیم خودش به عرصه تبلیغات محیطی خبر داد. او عنوان کرده بود: «در لیگ بیستم بابت تبلیغات محیطی با شرکت مشخص قرارداد امضا نکردیم و هر شرکتی که مایل باشد، می‌تواند برای تبلیغات دور زمین فوتبال، آگهی جذب کند و ۱۰ درصد از درآمد آن را بگیرد.» بررسی دیدارهای 9 هفته از مسابقات لیگ بیستم نشان می‌دهد که درودگر در این حوزه هم با موفقیت مواجه نبوده و تعداد بسیار محدود و انگشت‌شمار آگهی‌ها حتی در دیدارهای حساس لیگ بیستم هم گواه این ادعاست. درباره تبلیغات محیطی لیگ برتر بیستم حتی شایعات مبنی بر رایگان بودن برخی تبلیغات دور زمین بدون عقد قرارداد هم شنیده می‌شود و هنوز هم مبلغ درآمدزایی مسابقات که هر سال پیش از شروع رقابت‌ها تعیین می‌شود، مشخص نشده است.
حالا سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال منحل شده و احتمالا درودگر یا هر کسی جای او در همان مجموعه کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال فعالیت‌هایشان را ادامه خواهند داد اما هیچ کس ضرورتی بر شفاف‌سازی درآمدهای لیگ برتر و حتی تیم‌ملی به واسطه تشکیل سازمان اقتصادی احساس نکرد که حالا یک نفر هم از آقایان نمی‌پرسد، لیگ برترتان چند؟ این رفتار سازمان لیگ ایران را هم با سازمان لیگ فوتبال آلمان مقایسه کنید که در پایان فصل تمام آمارهای مالی مربوط به بوندسلیگای یک و دو را منتشر می‌کند و هیچ ضرورتی بر گمانه‌زنی رسانه‌ها از میزان درآمدزایی‌های مبهم آنها نیست.
بلایی که مدیریت تاج و زیرمجموعه‌اش طی سال‌های اخیر بر سر فوتبال ایران آوردند و تا سال‌ها هم جبران نخواهد شد. جالب اینجاست که در دل سازمان لیگ هم خبرهایی مبنی بر اختلافات عجیب در ادامه همین انحلال سازمان اقتصادی و البته قهر و قهرکشی عجیب برخی مدیرانش شنیده می‌شود، اما ایکاش همین مدیران کنونی فدراسیون و سازمان لیگ که سفت و سخت خواهان تکرار حضورشان پس از انتخابات اسفندماه فدراسیون فوتبال هستند،‌ جواب روشنی به شفاف نبودن درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی لیگ برتر و تیم‌های ملی بدهند و مشخص کنند که ورودی‌های چند ده میلیاردی سازمان لیگ حداقل در لیگ نوزدهم که بخش قابل توجهی از آنها هم نقد و به حساب سازمان واریز شده است در کجا هزینه شده که به باشگاه‌ها تعلق نگرفت و حتی نتوانست گرهی از مشکلات مالی فدراسیون فوتبال را هم حل کند.

انتهای پیام/

اخبار و مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.