سراب و شو تبلیغاتی به نام طراحی لباس پرسپولیستخت جمشید یا برج خلیفه؛ مساله این است!

0 6
سراب و شو تبلیغاتی به نام طراحی لباس پرسپولیستخت جمشید یا برج خلیفه؛ مساله این است!

مدت‌هاست که مساله‌ای به نام طراحی لباس پرسپولیس توسط هواداران مطرح‌شده است. در چند سال گذشته چند بار اعلام شد که شرکت آل اشپورت و دیگر شرکت‌های تولیدی لباس با استفاده از طرح‌های ممتاز و برگزیده هواداری البسه باشگاه پرسپولیس را طراحی می‌کنند. مساله این است که اکثر این اتفاق نیفتاد و بیشتر شبیه به یک شو تبلیغاتی بود.
در جدیدترین مورد این مساله، چند ماه پیش بود که باشگاه پرسپولیس اعلام کرد شرکت آل اشپورت که تامین کننده البسه پرسپولیس است می‌خواهد با استفاده از طرح‌های منتخب هواداری البسه جدید پرسپولیس را تولید بکند. مساله ای که با استقبال هواداران روبرو شد. در همین خصوص تعداد زیادی طرح به باشگاه پرسپولیس و شرکت آل ‌اشپورت ارسال شد، اما چند روز پیش بود که از پیراهن جدید پرسپولیس رونمایی شد، پیراهنی که به بدترین شکل ممکن طراحی و حتی رنگ آمیزی شده بود.
در پیراهن جدید ادعا شده است که 6 ستون تخت جمشید که نماد باشگاه پرسپولیس است استفاده‌شده در حالی که وقتی به طرح موردنظر دقت می‌کنیم می‌بینیم که بیشتر از اینکه شبیه 6 ستون تخت جمشید باشد شبیه ۶ طرح از برج خلیفه دوبی در اندازه مختلف است. یعنی اگر طرح روی پیراهن پرسپولیس را روی کاغذ پرینت بگیرید و به مردم نشان بدهید هیچ‌کس نمی‌گوید که این طرح ستون‌های تخت جمشید است بلکه همه معتقدند این طرح بیشتر شبیه برج خلیفه دوبی است.
نکته دیگری که در طرح جدید پیراهن پرسپولیس قابل بحث است اینکه رنگ اصلی پیراهن پرسپولیس از اولین دیدار در جام تخت جمشید تا امروز قرمز و سفید بوده اما می‌بینیم که در طراحی پیراهن جدید بیشتر از رنگ قرمز و مشکی استفاده‌شده ضمن اینکه پیراهن جدید واقعا هیچ ربطی به تخت جمشید ندارد و یک طرح مستقل و بی‌ربط به پرسپولیس است.
وقتی این موضوع یعنی فراخوان برای طراحی البسه پرسپولیس را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که بیشتر شبیه به یک سراب و یک شو تبلیغاتی است تا یک مساله واقعی. قطع به‌یقین طرح‌های زیادی از طرف هواداران پرسپولیس که کارشان طراحی لباس است به باشگاه ارسال‌شده اما طرحی انتخاب می‌شود که مشخص است تصمیم و طرح خود شرکت تولیدکننده بوده تا یک طراح پرسپولیسی و حرفه‌ای. ضمن اینکه این طرح در قسمت‌هایی از لباس، کپی لباس‌های دیگر است.
مساله دیگر این است که حتی به غیر از لباس اصلی روی شورت و ساق‌ها هم طرحی زده نشده و کاملاً ساده است. به نظر می‌رسد طرحی که برای البسه جدید پرسپولیس انتخاب‌شده بیشتر توسط یک فرد آشنا به نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و کورل طراحی شده تا یک طراح لباس واقعی. آن چیزی که در این‌گونه موارد به چشم می‌خورد این است که فراخوان‌ها برای طراحی البسه پرسپولیس بیشتر یک بازی و یک فریب است تا یک کار بزرگ. حالا باید این سوال را پرسید که در این مورد آیا باشگاه پرسپولیس مقصر است یا شرکت تامین کننده البسه پرسپولیس یعنی آل اشپورت؟
چیزی که مسلم است این است که نمی‌توان لباس جدید پرسپولیس را حاصل طراحی یک طراح حرفه‌ای دانست بلکه بیشتر یک طرح ساده با استفاده از المان‌های شهر دوبی محله نمایندگی آل اشپورت در خاورمیانه است. در ضمن الان شرایط طوری شده که خیلی اصرار به این نیست که حتما از المان‌های تخت جمشید در طرح اصلی لباس استفاده شود و می‌شود با طرح‌های جدید و فانتزی یک لباس فاخر را طراحی کرد. پیش از این هم یک لباس دیگر توسط همین شرکت طراحی شد که روی آن هاله‌ای از نمادهای تخت جمشید بود. البته آن‌قدر از نظر رنگ مشکل داشت که وقتی زیر تبلیغات قرار می‌گرفت و چیزی از آن مشخص نبود.
در این‌گونه موارد بهتر است به‌جای اینکه باشگاه و شرکت تولیدکننده یک بازی تبلیغاتی به نام طراحی لباس پرسپولیس توسط هواداران را راه بیندازند به فکر این باشند تا یک لباس در شأن و نام پرسپولیس را در همان شرکت تولیدکننده طراحی کنند. هیچ نیازی هم نیست که حتما از طرح‌های هواداری استفاده شود، که البته نمی‌شود! وقتی قرار است همان طرح‌های شرکت تولیدکننده اجرایی شود دیگر چه نیازی به فراخوان و استفاده از زمان و استعداد هواداران است.
وقتی قرار نیست از هیچ طرحی توسط هواداران استفاده شود دیگر چه نیازی به این‌ کاره‌ای تبلیغاتی است ؟ اگر این اتفاق رخ ندهد کسی هم ایرادی به کار نمی‌گیرد، اما وقتی اعلام شود قرار است از طرح‌های هواداری برای پیراهن جدید پرسپولیس استفاده شود و این اتفاق رخ نمی‌دهد یک توهین بزرگ به پرسپولیسی‌هاست که نمی‌شود آن را نادیده گرفت.
اگر طرح البسه جدید پرسپولیس توسط یک طراح حرفه‌ای و یک هوادار انجام شده بهتر است که باشگاه به صورت رسمی مساله را اعلام ‌کند و آن طراح به هواداران هم معرفی شود هرچند که شواهد و قرائن چیزی غیر از این را اعلام می‌کند.
مساله دیگری که قابل ذکر است این است که به‌جای یک کار تبلیغاتی مثل این بهتر است شرکت تولیدکننده البسه و باشگاه با هم طوری به توافق برسند که لباس‌های درجه یک با طراحی خاص و اختصاصی برای پرسپولیس توسط همان شرکت ارائه شود تا حداقل کار ازنظر کیفی مشکلی نداشته باشد و بازیکنان و مربیان از کیفیت لباس ناراحت نباشند.
وقتی قرار است از صفر تا صد کار را شرکت تولیدکننده انجام دهد بهتر است حداقل برای کار زمان بگذارد و البته یک طرح اختصاصی را برای پرسپولیس در نظر بگیرد. اگر هم قرار نیست که طراحی خاصی انجام شود بهتر است که البسه با کیفیت و درجه یک توسط باشگاه خریداری شود یا از شرکت تولیدکننده گرفته شود تا دیگر حداقل بازیکنان و کادر فنی از کیفیت لباس‌ها ناراحت نباشد.

انتهای پیام/

اخبار و مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.