جذاب‌ترین تیم لیگ همچنان بدهکار سازمان لیگ۵میلیارد تومان ناقابل!

0 14

مریم سرخوش  – خبرنگار: پرسپولیس با چند قهرمانی متوالی همان شرایطی را دارد که چند سال پیش داشت، باز هم بدهکاری به سازمان لیگ! مجری برگزاری رقابت‌های لیگ برتر به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده نه‌تنها طلبی از این سازمان ندارد، بلکه ۵میلیارد تومان هم بدهکار است. اتفاقی که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد و تیم‌های قهرمان، مدعی قهرمانی و قهرمان جام‌حذفی با وجود یکسال زحمت و هزینه‌های سرسام‌آور تنها جایگاه کسب‌شده‌شان همان رتبه اول تا چهارم جدول رده‌بندی و جام فلزی است که در نهایت به۲تیم می‌رسد تا به نوعی هیچ توفیری با تیم‌های میانه جدولی در دریافت سهم‌شان از تبلیغات محیطی و درآمدهای مجری برگزار کننده رقابت‌های فوتبال نداشته باشند.

***

ضررهای بی‌توجهی و بی‌مدیریتی سازمان لیگ در تخصیص منابع مالی بیشتر به تیم‌های قهرمان هم طی سال‌های اخیر بیشتر از سایر تیم‌ها برای پرسپولیس رخ داده است، تیمی که با وجود ۴قهرمانی متوالی و یک نایب ‌قهرمانی در لیگ برتر تصور می‌شد مبلغ هنگفتی از سازمان لیگ دریافت کند اما باز هم سهم او نه‌تنها هیچ که یک بدهی ۵میلیارد تومانی است. آن هم در حالی که باشگاه در قرارداد بسیاری از بازیکنانش آپشن قهرمانی و پرداخت پاداش را هم دارد و نه‌تنها از قهرمانی‌اش سودی نمی‌برد که زیان مضاعفی هم از بدهی انباشته پرداخت پاداش‌ها پیش روی خود می‌بیند.
یادمان نمی‌رود لیگ نوزدهم در دیدارهای پرسپولیس از در و دیوار استادیوم آزادی تبلیغات می‌بارید و با شیوع کرونا و ممنوعیت ورود هواداران پای آگهی‌های چند متری روی سکوها هم باز شد. چندین برابر شدن درآمد سازمان لیگ و باز هم این پرسپولیس بود که سرش بی‌کلاه مانده. بی‌شک تفاوت در پرداخت پاداش نقدی به تیم‌های قهرمان یکی از اصولی‌ترین شیوه‌های مدیریت در فوتبال است البته به جز ایران! در سازمان لیگ ایران به تیم قهرمان نه پرسپولیس که هر تیم دیگری پاداشی ویژه پرداخت نمی‌شود و این همان سیستم معیوب مدیریت ورزشی است که مشکلات قابل توجهی را رقم زده. در سایبر لیگ‌های در حال برگزاری دنیا جایزه قهرمانی یوونتوس در لیگ ایتالیا همراه با حق پخش تلویزیونی حدود ۱۰۰میلیون یورو است. رئال‌‌مادرید در اسپانیا فقط بابت قهرمانی در لالیگا و بدون در نظر گرفتن سایر عواید، ۶۸میلیون یورو درآمد داشت. در لیگ برتر انگلستان جایزه قهرمان ۴۰میلیون پوند است. در همین همسایگی خودمان در لیگ ژاپن به تیم‌های اول و دوم جی‌لیگ به ترتیب حدود ۱۴ و ۷میلیون دلار برای قهرمانی پرداخت می‌شود و در عربستان پاداش تیم قهرمان یک‌ونیم میلیون دلار است و در ایران هیچ!

***

تعبیر عادلانه‌ای است که بگوییم پرسپولیس به‌عنوان جذاب‌ترین تیم باشگاهی اخیر فوتبال ایران، درآمد سرشاری را نصیب مجموعه فوتبال و سازمان لیگ کرده اما در اوج بحران مالی و عدم توانایی در پرداخت مطالبات بازیکنانش حالا نه تنها درآمدی از حضورش در رقابت‌های سطح اول فوتبال ندارد که احتمالا با چشم‌نازک مدیران سازمان برای تسویه حساب بدهی معوقه هم مواجه خواهد شد. البته با ورود جعفر سمیعی به پرسپولیس تلاش‌های زیادی برای شفاف‌سازی مطالبات باشگاه از سازمان لیگ صورت گرفت اما قلعه مالی مجری لیگ برتر فتح نشدنی است. تنها نکته شفاف درباره مسایل مالی پرسپولیس و سازمان لیگ به صحبت‌های ابراهیم شکوری، معاون باشگاه پرسپولیس برمی‌گردد که اواخر سال گذشته در پاسخ به این سوال که «چه میزان از سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی طلبکار هستند» گفته بود: «ما چندین بار صحبت کردیم و نامه زدیم اما جوابی که ۴-۳ماه پیش دادند و چیزی در حد ۸-۷میلیارد بدهی داریم. متاسفانه باوجود این‌که ما در چند دوره اخیر قهرمان شدیم اما این بدهی را به ما اعلام کردند. این‌که چه بدهی ها چه هست یکی از این‌ها بابت بخش CIPتیم میزبان می‌تواند ۶نفر را بیاورد و ما هم همین تعداد نفرات آوردیم اما نمی‌دانم چرا جریمه شدیم. ما حتما بررسی خواهیم کرد و شکایت خودمان را به سازمان لیگ ارائه می دهیم.» شکایتی که به نظر می‌رسد با توجه به رویه سابق سازمان لیگ خروجی خاصی نداشته باشد، مگر آن‌که مدیران پرسپولیس این بار عزم‌شان را برای گرفتن حقی که سال‌هاست نادیده گرفته شده، جزم کنند و در این مسیر همدلی مشترک دیگر باشگاه‌ها هم می‌تواند منجر به اتفاق‌های خوب در این حوزه شود.

***

یکی از منابع درآمدزایی باشگاه‌ها، تبلیغات محیطی در فوتبال است که سازمان لیگ به‌عنوان متولی این امر انتخاب شده که البته اموراتش را به سازمان اقتصادی زیر مجموعه همین سازمان سپرده است. آن‌ها باید پس از اخذ درآمد از اسپانسرها، سهم باشگاه‌ها را پرداخت کنند اما طی سال‌های متمادی هیچ باشگاهی عنوان اذعان نکرده که سهم چندانی از سازمان لیگ در این باره دریافت کرده بود. آن هم در حالی که همواره مدیریت ورزشی حاکم بر سازمان لیگ از تیر انتقادات رها نبود و عملکرد غیرعادلانه آن‌ها مشکلات متعددی را برای باشگاه‌های فوتبال به ویژه پرسپولیس رقم زده است. عدم توانایی در برقراری عدالت از نقاط ضعف این سازمان لیگی به شمار می‌رود که همه امید به تغییرات اساسی در مجموعه مدیریتی‌اش پس از انتخابات فدراسیون فوتبال داشتند. چراکه حیدر بهاروند و مجموعه اقتصادی‌اش طی سال‌های اخیر هیچ زمانی نتوانستند سیاستی را در پیش بگیرند که تیم‌های خوب و پرهزینه مبلغ بیشتری دریافت کنند و ضعیف‌ترها کمتر. یک حساب و کتاب‌ ساده در فوتبال ایران وجود ندارد که تیم‌ها حتی انگیزه لازم برای رسیدن به صدر را داشته باشند و چه بسا اگر سهمیه‌های آسیایی ایران کاهش پیدا می‌کرد، این همه جدال برای رسیدن به پله‌های بالای جدول هم وجود نداشت.

***

درحالی‌که سازمان لیگ همواره از بی‌پولی و کمبود منابع مالی گلایه‌مند است اما مدارک موجود حاکی از آن است که حداقل در دو فصل اخیر سهم سازمان از تبلیغات محیطی مبلغی فراتر از ۳۰۰میلیارد تومان بوده که بخش قابل توجهی از آن به حساب سازمان پرداخت شده است. آن‌ها اخیرا هم در ۳پرونده حقوقی حکم دادگاه را برای دریافت ۱۰۰میلیارد تومان دریافت کرده‌اند و در انتظار اجرای حکم هستند. ماجرا هم از این قرار است که ۳کیس حقوقی شامل دعوی فدراسیون با ۲کارگزار سابق دور زمین و همچنین یک کارگزار مربوط به یکی از بانک‌ها که با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همکاری می‌کنند مبالغی به سازمان لیگ بدهکار بودند و حالا با حکم دادگاه باید بدهی این سازمان را پرداخت کنند. خبرهایی که نه از شفافیت سازمان در اطلاع‌رسانی که از هوش رسانه‌ها برای رسیدن به آنچه در خفا در جریان است نشأت می‌گیرد. سازمان لیگی‌ها تاکنون هیچ آمار شفافی از درآمدهای تبلیغات محیطی ارائه نکرده است، چه در دوره‌های قبل از لیگ هجدهم که همواره منتقد عملکرد کارگزارانشان بودند و بدهی کلانی که بر جای ماند و چه در فصل ۱۸ و ۱۹که به نوعی تمام مبالغ تبلیغات محیطی را از کارگزار آخرشان دریافت کردند.
در پایان فصل نوزدهم هم سازمان اقتصادی سازمان لیگ تصمیم گرفت به صورت مستقل اقدام به درآمدزایی برای لیگ بیستم کند و آن همه آگهی آویزان شده از در و دیوار استادیوم‌های ورزشی، جای خود را به معدودی آگهی‌های فصل جاری داد. هر چند که دلیل این کار از سوی رئیس اقتصادی سازمان لیگ شفاف مشخص نشد که چرا در بحبوبه بدهی‌های کلان فوتبال ترجیح داده‌اند که درآمدهای نزدیک به ۲۰۰میلیارد تومانی فوتبال از تبلیغات محیطی را با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو کنند که نتیجه‌اش هم کم شدن همان سهمی است که هیچ‌گاه دست باشگاه‌های فوتبال را نمی‌گیرد. جالب‌تر این‌جاست که شنیده می‌شود پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، صادق درودگر به‌عنوان رییس سازمان اقتصادی سازمان لیگ و مدیر بازاریابی به دلیل آنچه عدم توانایی در تحقق منابع مالی مورد نیاز فوتبال عنوان می‌شد، از سمت خود استعفا داده اما هیچ خبری مبنی بر خروج رسمی او از مجموعه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ منتشر نشده تا ابهام درآمدزایی در لیگ برتر به قوت خود باقی بماند. ابهامی که ضررش را در سال‌های اخیر پرسپولیس و دیگر تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی دیده‌ و هیچ تفاوتی با تیم‌های ته جدولی و سقوط کرده به لیگ یک نداشته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.