باز هم تغییرات در قوانین داوری / فرار رو به جلو اتحادیه جهانی کشتی !!

0 88

چند سالی است که زمزمه حذف کشتی از المپیک به گوش می‌رسد و اتحادیه جهانی کشتی UWW به این بهانه بارها دست به تغییرات اساسی در قوانین  کشتی آزاد و فرنگی زد و بالاخره خطر حذف کشتی از المپیک از طرف  فدراسیون بین المللی المپیک (IOC) برداشته شد و اهالی کشتی فکر می کردند تثبیت ورزش‌کشتی در المپیک برابر است با پایان تغییرات داوری اما گویی این تغییرات پایانی ندارد و پس از چند سال همچنان در مرحله آزمون و خطاست !!

 

به گزارش پرسپولیس نیوز، اصولا تغییر مقررات داوری در راستای مهیا نمودن شرایطی است برای برگزاری مسابقات جذاب و تماشاگر پسند و خارج شدن از کشتی بی تحرک و رفتن به سمت هجومی کشتی گرفتن و به عبارتی کشتی رو به جلو و در این راستا جرایم در نظر گرفته شده نیز برای جلو گیری از بستن و فرار کردن کشتی گیران می باشد اما گویی اتحادیه جهانی کشتی این اصل را در نظر نگرفته و شاید واقف نیست  و نمی داند که این میزان از تغییرات خانواده بزرگ کشتی را دچار سردرگمی می‌کند و در نهایت از علاقمندان به این رشته ورزشی کاسته خواهد شد، امیدواریم این تغییرات کمافی السابق پس از چندی مجددا دستخوش تغییرات نشود، ای کاش اکنون که در کمیسیون های اتحادیه جهانی کشتی دارای چند کرسی شده‌ایم  بتوانیم نسبت به تثبیت مقررات داوری  از المپیک تا المپیک بعدی حداقل برای چهار سال تاثیر گذار باشیم.

 

با این مقدمه، تحلیلی خواهیم داشت برآخرین مقررات داوری کشتی که اجرای آن در سال 2022 میلادی الزامی است .

 

– اولین تغییر مربوط است به  اجرایی شدن نسخه جدید نرم افزار آرنا (مسابقات) به منظور ایجاد تعادل بیشتر در بالا و پایین جدول برای چینش کشتی گیران در دور مقدماتی می باشد (این تغییر در جدول مسابقات و نحوه استراحت در دور مقدماتی به اجرای عدالت در رویاروئی حریفان بسیار موثر است.

–  دومین تغییر  مربوط می شود به  بروز اشتباه بزرگ از سوی تیم داوری در یک مسابقه طبق قوانین جدید  به  سرپرست فنی یا نماینده اتحادیه اجازه مداخله و درخواست اصلاح اشتباه صورت گرفته را از طریق مشورت یا بازبینی فیلم می دهد.

این امر در کاهش اشتباهات سهوی داوران و اصلاح آرای غلط بسیار حائز اهمیت است .

 

–  با توجه به اینکه گاهی اوقات در اثر سهل انگاری برخی از مربیان فرصت چلنج کردن از برخی  کشتی گیران که شاید در اثر اشتباه داوران حقشان  تضییع شده بود گرفته می شد.

در قانون جدید فرصت بیشتری برای مربیان قائل شدند تا بتوانند از طریق چلنج کردن احقاق حق کنند در قانون جدید ضمن تعیین زمان مشخص ۵ ثانیه برای درخواست چلنج پس ثبت امتیاز بر  روی اسکوربرد، تبصره ای نیز در نظر گرفته شده و طبق این تبصره : پنج ثانیه پس از اینکه دو کشتی گیر به حالت نرمال قرار گرفتند امکان چلنج از سوی مربیان  وجود دارد.

 

طی چند سال گذشته اتحادیه جهانی کشتی در قوانین کشتی آزاد و فرنگی و برای ارزیابی فنون و فعالیت‌های کشتی گیران  تفاوت‌های زیادی قائل شده بود اما در قوانین جدید، کلیه فرار از فن ها، با اخطار و یک پوئن در هر یک از دو رشته  کشتی آزاد و فرنگی جریمه خواهد داشت.

 

اما در قانون جدید فرار از تشک : کلیه فرار از تشک ها در کشتی آزاد و فرنگی با اخطار و یک پوئن جریمه به شرح ذیل همراه خواهد بود : (به استثنای حالت خطر، زیرا فرار از تشک در حالت خطر در آزاد و فرنگی با اخطار و ۲ امتیاز همراه خواهد بود و شروع مجدد آن در وسط تشک در حالت خاک می باشد.)

 

–  فرار از تشک در حالت ایستاده که منجر به خاک شدن حریف در منطقه ایمنی نگردد : یک پوئن بخاطر خروج پا به علاوه اخطار و یک پوئن به خاطر فرار از تشک به کشنی گیر مهاجم تعلق می‌گیرد و سپس ادامه مسابقه در حالت سرپا خواهد بود. (پیش از این در قانون فرار از تشک صرفا یکی از دو جریمه را اعمال می‌کردند.) در اصلاح این بند از قانون داوری ، ضمن اجرای عدالت ، کشتی گیران را ترغیب می‌کند تا در منطقه اصلی تشک فعالیت کنند و به‌ فکر فرار از تشک  نباشند، در نتیجه این تغییر قانون باعث می‌شود  فنون بیشتری در رقابت ها اجرا شود.

 

در ذیل مروری خواهیم داشت بر دیگر مقررات جدید اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی‌ :

–  فرار از تشک در حالت ایستاده که منجر به خاک شدن در منطقه ایمنی تشک گردد 2 پوئن به خاطر خاک کردن به اضافه اخطار و یک پوئن به دلیل فرار از تشک و سپس ادامه مسابقه در حالت خاک.

 

–  در رده های مختلف سنی رشته آزاد که مسابقات آن در دو تایم 2 دقیقه ای برگزار می شود U15  (نونهالان) و U17 (نوجوانان) و پیشکسوتان تذکر اول که همراه با قطع کشتی بود حذف گردید و در صورت لزوم اخطار کم کاری (پاسیو) زمان فعال30 ثانیه مستقیم درخواست می گردد. ( پیش از این به دلیل اینکه در شرایط برابری (صفر، صفر)، داوران می‌بایست  حداکثر ظرف یک دقیقه با قطع کردن کشتی، به کشتی گیر کم کار تذکر بدهند و پس از آن اخطار کم کاری را اعمال کنند، با حذف تذکر، داوران با آرامش خاطر بیشتری می‌توانند کشتی گیر کم کار را شناسایی کنند، این امر به تشخیص صحیح از سوی داوران در زمان کم کاری کمک شایانی خواهد داشت.

 

–  هر کشتی گیری حریف خود را در حالت خطر تحت کنترل داشته باشد و حریف او با زدن روی تشک یا فریاد بدون هر دلیل مشخص یا بدون مصدومیت واضح برای قطع کشتی تلاش نماید، داور کشتی را قطع نخواهد کرد و اگر این عمل ادامه داشته باشد داور درخواست ضربه فنی می نماید و رئیس تشک نیز آن را تأیید می کند. ( این قانون باعث می‌شود تا کشتی گیران برای فریب داور اقدام نکنند.)

 

–  در زمان فعال 30 ثانیه در کشتی آزاد، در صورتیکه کشتی گیر فعال امتیازی را دریافت نماید 30 ثانیه ادامه می یابد و در پایان یک امتیاز دیگر نیز به کشتی گیر فعال تعلق می گیرد.

این 30 ثانیه در صورتی لغو خواهد شد که کشتی گیر کم کار بتواند در این مدت زمان (30 ثانیه) امتیازی کسب نماید. (این قانون باعث می‌شود هر دو کشتی گیر برای کسب امتیاز تلاش نمایند.)

 

–  الزام همراهی کردن حریف توسط مجری در هنگام اجرای فن در کشتی فرنگی از کتاب قانون حذف گردید. (یکسان سازی این قانون در دو رشته آزاد و فرنگی از دیگر اقدامات مثبت اتحادیه جهانی کشتی است که علاقمندان به ورزش کشتی بیشتر می‌توانند به قوانین اشراف داشته باشند.)

 

با اعلام UWW مسابقاتی که از این تاریخ برگزار می شود، می بایست طبق این قوانین انجام پذیرد.

 

البته ناگفته نماند اتحادیه جهانی کشتی تاکنون نتوانسته پاسخ قانع کننده ای نسبت به تغییرات مکرر قوانین داوری ارائه نماید و همیشه ابتدا از موضع قدرت سخن به‌ میان آورده اما پس از مدت اندکی آن را نقض نموده و به عبارتی شاهد فرار رو به جلو از جانب فدراسیون جهانی کشتی بوده ایم.

 

امیدواریم این بار که تغییرات مثبت و منطقی به نظر می‌رسد حداقل تا پس از المپیک آتی ماندگار باشد!

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.