همراه ما باشید
پیروزی نیوز
پايگاه خبري پیروزی نيوز

پيروزي به بهانه ابطال كارت‌هاي خبري مسابقات فوتبال بررسي مي‌كند

سوژه تلويزيون‌هاي اينترنتي، هدف سهم فوتبال

سوژه تلويزيون‌هاي اينترنتي، هدف سهم فوتبال

داستان تصویربرداری و بازپخش هرگونه محتوای ویدئویی از مسابقات فوتبال سراسر کشور، وارد فاز جدیدی شده و قرار است درآمدزایی قابل توجه تلویزیون‌های اینترنتی (IPTV) را به سمت سازمان لیگ و باشگاه‌های فوتبال لیگ‌های مختلف ایران سرریز کند.

پخش تلویزیونی یکی از راه‌های بزرگ درآمدزایی در دنیای فوتبال به شمار می‌رود و بخش عمده‌ای از درآمد هر باشگاه را تامین می‌کند، اما باشگاه‌های ایرانی از این مقوله محروم هستند. البته عمده درآمدزایی پخش تلویزیونی برای سازمان لیگ و باشگاه‌های فوتبال باید از صدا و سیما فراهم شود اما فوتبال ایران تاکنون در این زمینه توفیقی نداشته و حالا قرار است رسانه‌ها، تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه‌های آنلاین و سایت‌های خبری یک طرف قرارداد با سازمان لیگ و نماینده‌اش باشند تا درآمدزایی هر چند اندک حاصل شود.

سازمان لیگ در لیگ هجدهم هم نتوانست حق پخش تلویزیونی را از صداوسیما بگیرد اما تولید محتوای لیگ برتر مرتبط با حق پخش تلویزیونی را به شرکت تیراژه فیلم، متولی تبلیغات محیطی واگذار کرد که به گفته صادق درودگر، مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ، این شرکت نماینده و کارگزار سازمان لیگ برای سازماندهی تولید محتوی و پخش زنده فوتبال خواهد بود. این شرکت هم با ارسال نامه‌ای به سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ورزشی از آنها خواسته تا اگر قصد استفاده از فیلم‌های مربوط به بازی‌های لیگ برتر دارند، با آن‌ها وارد مذاکره شوند و پس از امضای قرارداد با سازمان لیگ از این فیلم‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنند!

به گفته «سید احمد تقوی پویا» مدیرعامل شرکت تیراژه فیلم این قانون شامل تمام تصاویر ویدئویی است که به صورت زنده ضبط و پخش می‌شود اما رسانه ملی از این قانون مستثنی است. بر این اساس قرار است کارت‌های شناسایی فیلمبرداران لیگ برتر مطابق با قوانین جدید صادر شود و تنها رسانه‌هایی که مجوز لازم را از شرکت طرف قرارداد با سازمان لیگ دریافت کرده باشند،‌ مجاز به فیلمبرداری، مسابقات و پخش زنده خواهند بود.

سازمان لیگ و نماینده آن به دنبال احقاق حقی هستند که سال‌هاست از آن دور بوده‌اند و قرار است با اجرای این طرح بخشی از منابع مالی این سازمان که تاکنون قادر به دریافت آن نبوده، محقق شود. این که طی سال‌های گذشته عوامل مختلف سازمان لیگ و به تبع آن باشگاه‌های فوتبال ایران را از مهم‌ترین منبع مالی یعنی حق پخش محروم کرده مساله‌ای است که پرونده آن سال‌هاست روی میز وزارت ورزش ورزش و فدراسیون فوتبال خاک می‌خورد اما این که این طرح تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند هم سوالی است که باید برای پاسخ آن تا انتهای مسابقات لیگ صبر کرد.

***

یک کارشناس تبلیغات درباره اجرای این طرح در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران و تمرکز سازمان لیگ بر خرده‌ درآمدهای این چنینی به واسطه تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه‌های آنلاین و سایت‌های خبری اظهار می‌کند: بودجه تبلیغات در کشور سالانه 5/3 نیم تا 4 هزار میلیارد تومان تعریف می‌شود و کسی می‌تواند از این بودجه سهم ببرد که قالب‌های تبلیغاتی خود را پیاده کند. در دنیای تبلیغات نفردید (GRP) نقطه طلایی است که باید مورد نظر قرار بگیرد. مباحث جامعه‌شناسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... باید در دنیای تبلیغات امروز مورد توجه قرار بگیرد تا سهم بیشتری از بودجه تبلیغات داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد:‌ سهم تبلیغات در فوتبال قابل توجه است و سازمان لیگ هم سهم زیادی از این موضوع دارد که باید به آن برسد. این سهم باید به طرق مختلف تامین شود و اگر گام موفقی برای کسب حق پخش تلویزیونی برنداشته است نمی‌توان از سایر راه‌ها صرفنظر کرد. تعیین محدودیت برای تولید محتوی ویدئویی و کسب مجوز راهی است که می‌تواند این سازمان را در رسیدن به اهداف و تامین منابع مالی مورد نیاز باشگاه‌ها هر چند کم اندک هم کمک کند.

***

صادق درودگر هم درباره ممنوعیت تولید محتوی ویدئویی از هفته پانزدهم لیگ برتر به پیروزی می‌گوید:‌ در ادامه رقابت‌های لیگ برتر هیچ رسانه‌ای به جز صدا و سیما بدون کسب مجوز حق تصویربرداری از مسابقات فوتبال را نخواهد داشت.

مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ ادامه می‌دهد: بر اساس قوانین بین‌المللی فضای استادیوم 24 ساعت قبل از برگزاری مسابقات ایزوله خواهد شد و تنها فیلمبردارانی مجوز حضور در نقاط مختلف استادیوم را دارند که کارت شناسایی جدید سازمان لیگ را داشته باشند.

وی درباره چگونگی دریافت این مجوز از سوی شرکت تیراژه فیلم از سازمان لیگ فوتبال هم اظهار می‌کند: تابستان گذشته سازمان لیگ مناقصه‌ای برای حق امتیاز پخش تصاویر مسابقات فوتبال برگزار کرد که امسال شرکت تیراژه فیلم برنده این مناقصه شد و این امتیاز را دریافت کرد. تصاویر و ویدیوهایی که از سکوها و از طریق تماشاگران منتشر می‌شود، قاعدتا قابل کنترل و مشمول موافقتنامه مذکور نیست، بلکه این موضوع شامل تصویربرداران رسانه‌ها و شرکت‌هایی است که با مجوز در جایگاه‌های ویژه و کنار زمین قرار دارند.

درودگر تاکید می‌کند: بازپخش و استفاده از تصاویری که شبکه‌های تلویزیونی منتشر می‌کنند، به واسطه قرارداد جداگانه سازمان صدا‌وسیما و سازمان لیگ بلامانع است، اما تلویزیون‌های اینترنتی (IPTV) که اقدام به پخش زنده مسابقات فوتبال می‌کنند، باید نسبت به همکاری و اخذ مجوز اقدام کنند.

وی درباره میزان موفقیت این طرح با توجه به گستردگی فضای مجازی بیان می‌کند: به هر حال باید از جایی آغاز کرد. در این زمینه کنترل‌های لازم را اعمال کنیم و امکان شکایت از نقض‌کنندگان این توافق با همکاری یگان ویژه، حراست سازمان، حراست استادیوم‌ها و هماهنگی با نهادی ذی‌ربط در مسائل امنیتی فراهم شده است.

***

مجری این طرح هم عنوان می‌کند: با توجه به نامه‌ای که به کلیه رسانه‌های تصویری و نوشتاری ارسال شد، این طرح را از هفته آخر نیم فصل اول اجرا کردیم. البته هنوز این مساله از سوی برخی رسانه‌ها جدی گرفته نشده است و مشکلاتی داریم.

تقوی درباره قوانین تولید محتوی از سوی رسانه‌های در بازی‌های فوتبال اظهار می‌کند: ممنوعیت تولید محتوی تنها به پخش زنده مسابقات مربوط می‌شود و تمرکز بر تلویزیون‌های اینترنتی و رسانه‌هایی است که مسابقات فوتبال را به صورت مستقیم پخش می‌کنند. در حال حاضر به جز عکاسان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و دوربین صدا و سیما، کارت کلیه تصویربرداران رسانه‌ها باید تعویض شود و در صورتی که این افراد اقدام به تعویض کارت‌های خود از طریق سازمان لیگ نکنند از ورود آنها جلوگیری خواهد شد.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها هم در صورت تهیه تصویربرداری و پخش زنده رقابت‌ها باید هماهنگی لازم را با سازمان لیگ انجام دهند. تقوی با بیان این مطلب اظهار می‌کند: انتشار بخش کوتاهی از مسابقات مانند صحنه گل مد نظر ما نیست و تاکیدی بر عدم پخش این تصاویر نداریم، این رسانه‌ها در این حد مجاز هستند اما امکان پخش زنده مسابقات تنها در صورت انعقاد قرارداد با ما صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به منعفت‌های مالی اجرای چنین طرحی برای باشگاه‌ها و سازمان لیگ می‌گوید: پخش زنده فوتبال ظرفیت‌های درآمدزایی قابل توجهی دارد که فوتبال ایران از آن محروم است. در تمام این سال‌ها سازمان لیگ تنها از تبلیغات محیطی درآمد داشته و حق پخشی وجود نداشته است. بر این اساس برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که میزان درآمدزایی سازمان لیگ افزایش پیدا کند. تا چند روز آینده با بررسی تمام جوانب مبلغ قرارداد با تلویزیون‌های اینترنتی اعلام خواهد شد. باید به این مساله توجه کنیم که بسیاری از این رسانه‌ها بدون پخش مستقیم فوتبال مخاطب ندارند اما با پخش این برنامه‌ها مخاطبان زیادی جذب می‌کنند که هیچ منفعتی برای فوتبال ایران ندارد و یک سود یک طرفه تنها برای صاحبان این رسانه‌هاست.

«موفقیت اجرای این طرح در لیگ برتر ایران را تا چه میزبان پیش‌بینی می‌کنید؟» تقوی در این باره می‌گوید: تلاش زیادی شده تا این اتفاق رخ بدهد. ما امید زیادی به موفقیت آن داریم و در صورت تحقق بزرگترین اتفاق در لیگ برتر ایران خواهد بود. ضمن اینکه مشکلات حامیان قبلی سازمان لیگ هم وجود نخواهد داشت و هر گونه درآمدزایی مستقیما به حساب سازمان لیگ واریز خواهد شد.

***

مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی درباره اقدامات سازمان لیگ برای صدور مجوز تولید محتوی ویدئویی عنوان می‌‌کند: فدراسیون فوتبال در حال برگزاری مسابقه است و باشگاه‌هایی هم در این مسابقات حضور دارند. در لیگ برتر هر کدام از باشگاه‌ها برای حضور در مسابقات مبالغ میلیاردی هزینه می‌کنند که باید باید به باشگاه‌ها برگردانده شود، اما در حال حاضر باشگاهداری در لیگ برتر سودآوری ندارد.

هوشنگ نصیرزاده ادامه می‌دهد: در فوتبال دنیا بیش از 50 تا 70 درصد درآمد باشگاه‌ها از پخش تلویزیونی محقق می‌شود اما این مساله در ایران وجود ندارد و به تبع آن برای فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها درآمدزایی نمی‌شود. باشگاهداری در چنین شرایطی سخت است. فوتبال حرفه‌ای دنیا بهترین منبع مالی را از حق پخش دارد و این در حالی است که در ایران پخش مسابقات بدون هیچ ضابطه و درآمدزایی برای فوتبال ایران انجام می‌شود.

 

نصیرزاده درباره اجرای طرحی از سوی سازمان لیگ برای تولید محتوی ویدئویی با مجوز این سازمان و نماینده آن در هفته پانزدهم لیگ برتر عنوان می‌کند: سازمان لیگ مخارجی دارد که باید برای پرداخت آن منابع مالی داشته باشد. این سازمان باید هزینه‌های واسطه‌ها، هزینه‌های داوری و... به اضافه درصدی که باشگاه بر اساس رتبه‌بندی می‌گیرد را تامین کند و با این طرح‌ها می‌تواند بخشی از این هزینه‌ها را بپردازد.

مريم سرخوش

درباره نویسنده

سميه  قديري

سميه قديري مشاهده تمام مطالب

روزنامه نگار ورزشي

ثبت دیدگاه