همراه ما باشید
پیروزی نیوز
پايگاه خبري پیروزی نيوز

"پرسپولیس" مالك نام پرسپوليس هم نیست

ادعایی روی آب

ادعایی روی آب

پرسپولیس مالک صفحه ای به نام خود که در اینستاگرام تعقیب کننده بسیار دارد، نیست. آن تیک آبی هم ملوم نیست از کجا آمد. هیچکس گردن نمی گیرد. نه مدیران سابق پرسپولیس و نه مدیران فعلی آن.

به گزارش پیروزی؛ نه ترکاشوند که یک زمانی شایعه شده بود کنترل این صفحه را دارد و شواهد هم نشان نمی دهد چنین باشد و نه افشین پیروانی که یک زمانی مسوولان باشگاه می گفتند، او مدعی شده بود دارندگان آن صفحه را می شناسد.

حالا با این بهانه می خواهیم یک سوال را برای چندمین بار مطرح کنیم. این صفحه در اینستاگرام هیچ، حساب توییتر هم هیچ، یک نفر می تواند بگوید پرسپولیس صاحب چه چیزی است؟

خدا پدر و مادر محمد دادکان را بیامرزد کاری کرد که همین ساختمان باشگاه را کسی نتواند از زیر پای پرسپولیس بکشد. پرسپولیس در واقع صاحب ساختمان هم نیست. در این یک مورد همان بهتر که نیست.صاحب ورزشگاه درفشی هم نیست. تکلیف شهید کاظمی هم که روشن است. پرسپولیس صاحب سامانه های پیامکی منتسب به خود هم نیست. اصلا اینطور که می گویند پرسپولیس چون دولتی است نمی تواند صاحب هیچ چیزی باشد. پرسپولیس صاحب بخش تلویزیونی بازی های خودش هم نیست. حالا دیگر معلوم نیست، صاحب همان تلویزیون اینترنتی پرسپولیس هم باشد. این یکی را هم وقتی زمانش رسید باید بررسی کنیم.

راستی این سامانه های پیامکی هم برای خودشان داستانی دارند.

یک قراردادی بسته می شود و یک سامانه ای به راه می افتد به نام پرسپولیس، هواداران بسیاری جذب آن می شوند. عضو می شوند. هزینه می دهند که عضو بمانند. شاید سراغ قرعه کشی و جایزه را بگیرند ولی روز اول به عشق کمک به تیم محبوبشان عضو شده اند. بعد اسپانسر عوض می شود. اپراتور عوض می شود. سامانه هم عوض می شود چون پرسپولیس نمی تواند مالک سامانه ای مختص به خود باشد، حداقل اینکه چنین ادعا شده است. هوادار، عضو همان سامانه قبلی می ماند. هزینه می کند و معلوم نیست این پول چه می شود. سهم پرسپولیس چه می شود. هیچ چیز شفاف بیان نمی شود. آیا رقمی به پرسپولیس پرداخت می شود یا به بعضی افراد اعطا می کنند که سر و صدایی به پا نشود؟ بخواهیم سوال بپرسیم، حالا حالاها باید بپرسیم.

از سامانه ها بگذریم. سراغ مسائل دیگر می رویم. کار بدتر می شود. پرسپولیس حتی این اختیار را ندارد که برای لباس تن بازیکنش تصمیم بگیرد. برندش را باید اسپانسر تعیین کند. نتیجه اش اینکه فراموش می شود، اختیار جنس لباس با تیم و باشگاه است. باید بهترین باشد، ولی نیست. هر چه که دادند باید پوشید. گویی که عده ای به یتیم خانه ای رفته باشند و از سر لطف لباسی، تن بچه های آن جا کنند. البته در ادواری چنان به روزگارمان آورده اند که باید شکر همین را هم به جا بیاوریم. چون اسپانسر داشتیم که درباره انتخاب مدیرعامل که هیچ، درباره غذایی که کارکنان باید بخورند هم نظر داشت. می گفتند صاحب نصف ایران است ولی شب عید یک میلیون تومان در حسابش نداشت که پول طراحی یک سررسید را بدهد.

بر سر حرف خودمان برگردیم. قرار شد یک چیزی پیدا کنیم که بتوانیم بگوییم، پرسپولیس صاحب آن است. شاید بتوان گفت که پرسپولیس فقط صاحب یک اسم و برند است. همان که قرار است در جریان خصوصی سازی واگذار شود ولی گرفتاری این است که می خواهیم بگوییم، اینستاگرام و توییتر و ورزشگاه و ساختمان را بی خیال شوید، پرسپولیس تمام و کمال و بی حرف پس و پیش صاحب همین اسم هم نیست. هیچ مقامی اهمیت این موضوع را درک نمی کند، آن هم در شرایطی که بحث خصوصی سازی در میان است. همینطور جلسه هم اندیشی پشت جلسه هم اندیشی تشکیل می شود و هیچکس درباره آن هشدار نمی دهد.

فرض کنیم بر سر همین موضوع اینستاگرام، باشگاه بخواهد از طریق یک دادگاه بین المللی اقدام کند. بحث مالکیت معنوی را به میان بکشد و موضوع کنفدراسیون پاریس را مطرح کند و مواردی از این دست که انجام نشده است و نمی شود و اصلا شاید بگویند، اینها اقداماتی درست نیستند. ولی اگر اینکار را کردند آیا از آنها سوال نخواهد شد که نام شرکت شما "پیروزی" است چطور داعیه نام پرسپولیس را دارید؟

البته باشگاه پیش از این نسبت به ثبت علامت تجاری خود با نام پرسپولیس اقدام کرده است ولی چهره های حقوقی مطرح می گویند در بعضی موارد این مساله کفایت نمی کند. حتی می گویند تحت شرایطی بعد از خصوصی سازی آن حکم دادگاه که برند پرسپولیس را از آن باشگاه دانست، می توانست دچار خدشه شود. از همه اینها هم که بگذریم آدم عاقل روزه شک دار نمی گیرد. خلاصه کلام این است که در ثبت شرکت ها ما با "پیروزی" روبرو هستیم و نه  "پرسپولیس" و باشگاه پرسپولیس به استناد همین مساله هنوز تمام و کمال صاحب نام خود هم نیست. لطفا از میان مسوولان وزارت ورزش و جوانان، وزارت دادگستری، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان خصوصی سازی که این روزها آینده پرسپولیس را در دست گرفته اند، یک نفر به این مساله ساده توجه کند.

ابراهیم فتاحی

انتهای پیام /

درباره نویسنده

سميه  قديري

سميه قديري مشاهده تمام مطالب

روزنامه نگار ورزشي

ثبت دیدگاه