جمله عجیب تبلیغانی کارگزار پرسپولیسهواداریتو ثابت کن!

0 7
جمله عجیب تبلیغانی کارگزار پرسپولیسهواداریتو ثابت کن!

میلاد اعظمی – خبرنگار: درآمدزایی یک عنصر بسیار مهم و حیاتی برای تمام باشگاه‌‌های فوتبال در جهان است. ما شاهد این هستیم که در تمام جهان باشگاه‌‌های بزرگ و کوچک با منابع در آمده مشخصی خود را اداره می‌کنند. مثلا در تمام جهان مساله حق پخش تلویزیونی، بلیت فروشی، فروش اقلام مربوط به باشگاه و درآمدهای هواداری مرسوم است، درحالی‌که در کشورمان عملا حد اقل برای 2تیم پرسپولیس و استقلال این درآمدزایی‌‌ها امکان‌پذیر نیست.

همین مساله باعث شده باشگاهی مثل پرسپولیس در تمام این سال‌ها فقط با بحث اسپانسری پیراهن یا به‌تازگی با بحث کارگزار اقتصادی بتوانند درآمدزایی کند.
متاسفانه در فوتبال ایران امکان درآمدزایی از طرف حق پخش تلویزیونی، فروش بلیت، فروش اقلام هواداری اوریجینال و چنین مسایلی امکان‌پذیر نیست تا باشگاهی مثل پرسپولیس که در 4 سال اخیر قهرمان ایران بوده و ۲دوره به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و فقط از طرف کارگزار خود و پاداش‌‌های آسیایی بتواند درآمدزایی کند، آن هم مبالغ نه‌چندان خیلی زیاد. البته در این سال‌ها شده که بعضی اعضای هیات مدیره پرسپولیس و استقلال که افراد متمول بودند پول‌هایی را به این 2باشگاه تزریق کردند اما پس از مدتی برای گرفتن پول‌شان اقدام کردند و این یعنی عدم یک درآمد پایدار.
شاید اگر در فوتبال ایران مسایلی مثل حق پخش تلویزیونی، بلیت‌فروشی یا فروش اقلام هواداری اوریجینال بود یا این‌که حداقل کپی‌رایت وجود داشت باشگاه‌ها بیشتر می‌توانستند درآمدزایی کنند اما فعلا وضعیت این‌طور نیست و تمام درآمد باشگاه‌ها به مسایل اسپانسری و حداکثر فروش بازیکن محدود شده است آن هم در شرایطی که بیشتر باشگاه‌‌های ایرانی به بازیکنان، مربیان داخلی و خارجی خود بدهکارند و خیلی از مواقع کار فیفا کشیده می‌شود و باشگاه‌ها هم محکوم می‌شوند. هرچند در این بین بعضی باشگاه‌های صنعتی به واسطه این‌که از طرف کارخانه‌‌های بزرگ حمایت می شوند چنین مشکلاتی ندارند اما در کل درآمدزایی به بزرگ ترین مشکل فوتبال ایران تبدیل شده است.
در این شرایط باشگاه پرسپولیس تقریبا یک سال است که با یک کارگزار شروع همکاری کرده و در ازای گرفتن مبلغی مشخص تمام فضای تبلیغاتی و درآمدزایی خود را که از طریق اسپانسری موجود است به کارگزار واگذار کرده است. در این مطلب قصد نداریم بگوییم که کارگزار در درآمدزایی موفق بوده یا خیر یا این‌که اصلا چنین قراردادی از اول درست بوده یا خیر، بلکه بحث‌مان چیز دیگری است.
کارگزار باشگاه پرسپولیس منهای این‌که فضاهایی مانند اینستاگرام توئیتر و هر فضای تبلیغاتی باشگاه را طبق قرارداد در اختیار دارد یک اپلیکیشن را هم به وجود آورده تا به‌واسطه آن هواداران کارهای بانکی و تفریحی خود را در آن اپلیکیشن انجام بدهند تا درآمدی به باشگاه برسد. حالا این‌که این سیاست و این اتفاق تا چه حد موفق بوده سوژه مطلب نیست سوژه نوع تبلیغاتی است که انجام می‌شود.
بارها دیده شده که کارگزار باشگاه پرسپولیس برای تبلیغ اپلیکیشن یا موارد تبلیغاتی جمله‌ای را به کار می‌برد و آن این است «هواداریتو ثابت کن» یعنی عملا گفته می‌شود که اگر کسی واقعا هوادار پرسپولیس است برای ثابت کردن هواداری به اپلیکیشن برود یا اپلیکیشن را نصب کند و فلان کار را انجام بدهد. این‌که کارگزار به دنبال این باشد تا بتواند درآمدزایی کند و به تعهداتش عمل کند اصلا مساله عجیبی نیست و خورده گرفته نمی‌شود اما استفاده از واژه «هواداریتو ثابت کن» کمی غیرمنطقی است.
یعنی اگر یک هوادار پرسپولیس در هرجای ایران و جهان که به این تیم عرق دارد و روی آن تعصب دارد مثلا تراکنش بانکی خود را از روی اپلیکیشن انجام ندهد آیا هوادار پرسپولیس نیست؟ یا هواداری‌اش را ثابت نکرده است؟ چند درصد است هواداران اصلا امکان انجام چنین کاری را دارند؟ پرسپولیس حدود ۴۰میلیون هوادار دارد اما چرا آمار نصب اپلیکیشن بسیار پایین است؟ پاسخ ساده است، چون خیلی از هواداران امکان ندارند که حتی اپلیکیشن را نصب کند.
در این شرایط وقتی از چنین جمله برای تبلیغ فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌شود خواه‌ ناخواه ممکن است اثر بدی روی هواداری داشته باشد که امکان کمک باشگاه را در این مورد ندارد. یعنی آن هوادار پیش خودش فکر می‌کند که اگر نتواند یا نخواهد از اپلیکیشن باشگاه شارژ گوشی همراه بخرد یا تراکنش مالی انجام بدهد هوادار پرسپولیس نیست؟ آیا متر و معیار هوادار پرسپولیس بودن و ثابت کردن این مساله استفاده از فضاهای تبلیغاتی کارگزار و اسپانسر است؟
بهتر است که کارگزار باشگاه پرسپولیس که در امر تبلیغات و درآمدزایی عملکرد بدی نداشته و تا الان به تمام تعهدات مالی‌اش هم عمل کرده کمی در این خصوص فکر کند. واقعا این‌که یک هوادار هواداری‌اش را ثابت بکند ارتباطی به استفاده از اپلیکیشن یا فضاهای تبلیغاتی ندارد.
هوادار پرسپولیس در تمام سال‌های حضور این تیم در فوتبال ایران با عشق و تعصب هواداری‌اش را به پرسپولیس ثابت کرده و نیاز ندارد برای نشان دادن تعصب و پرسپولیس فلان کار تبلیغاتی را بکنند حتی اگر آن کار در راستای منافع باشگاه باشد. هواداران پرسپولیس با حضور در ورزشگاه‌‌های مختلف در سرما و گرما قبلا ثابت کرده که چه تعصبی به پرسپولیس دارد و نیازی نیست که برای ثابت کردن آن کار دیگری انجام بدهد.

انتهای پیام/

اخبار و مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.