حماسه “به به و چه چه” در رسانه فدراسیون و سازمان لیگفقط ما خوبیم!

0 8
حماسه "به به و چه چه" در رسانه فدراسیون و سازمان لیگفقط ما خوبیم!

از دل مجموعه فدراسیون فوتبال یک گروه رسانه‌ای متولد شده که محتوای تولیداتش بیشتر به حماسه «به‌به و چه‌چه» از مدیران داخلی می‌ماند. برنامه «استودیو فوتبال» که مجری آن تنها شنونده شاهکارهای مدیریتی همین مجموعه‌هاست و قطعا توانایی و شاید اجازه به چالش کشیدن میهمانانش را نخواهد داشت. جدیدترین سری این مجموعه هم گفت‌وگو با صادق درودگر، رییس کمیته اقتصادی لیگ برتر است که به شرح فعالیت‌های کمیته تحت ریاستش پرداخته است؛ یک‌طرفه، بدون قدرت تجزیه و تحلیل کردن و البته یک نتیجه؛ «فقط ما خوبیم، همه بد هستند!»
***
درودگر در این برنامه و در بخشی از صحبت‌هایش درباره فعالیت مستقیم کمیته اقتصادی و حذف شرکت‌های خصوصی از تبلیغات محیطی لیگ برتر عنوان کرده «در گذشته یک شرکتی بود با 700 پرسنل یا شرکتی دیگر با 400 پرسنل، این‌ها کنسرسیومی تشکیل داده بودند و کار را انجام می‌دادند اما الان ما 4-3نفر بیشتر نیستیم! آقای امیدی، آقای فتاحی، آقای الیاسی و بنده مشغول انجام این کار هستیم و خوشبختانه تا به این‌جا توانسته‌ایم کار را موفق پیش ببریم و درآمدزایی ما نسبت به فصل گذشته بیشتر بوده است». نکته عجیب در صحبت‌های درودگر میزان آگهی‌هایی است که در 11 هفته اخیر لیگ شاهد هستیم و عمدتا به ویژه در دیدارهای شهرستان به 3 یا 4 آگهی ختم شده است. در این باره حتی خبرهایی هم از تخفیفات عجیب‌وغریب و کاهش تعرفه آگهی‌ها نسبت به سال گذشته شنیده می‌شود. حتی گفته می‌شود که اصلی‌ترین اسپانسر این مسابقات با مبلغی کمتر از 2 سال اخیر قراردادش را در پایان دربی 94 نهایی کرده و در چند هفته ابتدایی این آگهی به صورت رایگان پخش می‌شده  و امکان داشت در صورت نهایی نشدن قرارداد به ضرر اقتصادی برای مجموعه جمع‌وجور درودگر بدل شود. از سوی دیگر این سوال هم مطرح می‌شود که چگونه پروژه‌ای که با 4 نفر قابل اجراست از سوی بخش خصوصی با بیش از هزار نفر انجام می‌شده است، درحالی‌که سیاست بخش خصوصی برخلاف مجموعه‌های دولتی مدیریت هزینه‌ها و استفاده حداقلی از نیروی کار است.
***
درودگر همچنین مدعی افزایش درآمدزایی در چند هفته اخیر لیگ برتر است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در لیگ نوزدهم فقط تا هفته یازدهم بیش از 107 میلیارد تومان قرارداد تا پایان فصل نهایی شده بود و این ادعای درودگر با چند آگهی محدود چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. البته او مدعی باقی ماندن 40درصد از فضای تبلیغاتی و شکوفایی آن در نیم فصل دوم هم هست. بنابراین باید تصور کنیم که کمیته اقتصادی سازمان لیگ تا همین جا موفق به عقد قراردادی بیش از 110میلیارد شده و این مبلغ تا پایان فصل به 200 میلیارد تومان هم خواهد رسید.
هر چند که اعتماد کردن به مرد همیشه حاضر در پروژه‌های اقتصادی فوتبال چندان منطقی نیست. همین چند وقت پیش بود که «سازمان من درآوردی» مهدی تاج به اعلام کسی که خودش نقش مهمی در شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی آن داشت، منحل شد؛ درودگر یکی از مهره‌های حذف نشدنی فدراسیون تاج و بهاروند راوی این خبر بود. رئیس سابق سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال و رییس فعلی کمیته اقتصادی لیگ برتر هیچ توضیح شفافی در این باره نداد و تنها به بیان یک خط خبر اکتفا کرد. هر چند که تا کنون هم تمام اقدامات او بدون کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی به مردم و رسانه‌ها انجام شده با وجود شعاری که همیشه می‌دهد:«به دنبال شفافیت در مسایل مالی هستیم.» اما شفافیت‌های درودگر هنوز از پشت غبار ابهامات خارج نشده است.
جالب این‌جاست که درودگر همان زمان هم به هر دلیل نامعلومی برای تداوم فعالیت‌های اقتصادی‌اش یک شرکت خصوصی به نام «گروه اقتصادی فوتبال» تاسیس کرد و تمام اموری را که می‌شد از آن پول درآورد، به آن شرکت اختصاص داد. در آگهی تاسیس این شرکت آمده بود: «انجام تمامی خدمات امور مربوط به عقد قرارداد‌های مربوط به حامی مالی و برندینگ، فعالیت‌های محیطی در ورزشگاه‌های محل برگزاری فوتبال، تولید محتوا، شبکه‌های ارزش افزوده تخفیف و اعتباری فروشگاه‌های فیزیکی و مجازی (اقلام هواداری و مصرفی، رفاهی و تفریحی، پزشکی و خدماتی) باشگاه هواداران وفادار و هواداری فوتبال، اپلیکیشن‌ها در حوزه فوتبال و کمک‌های هواداری، اسپانسری توپ، البسه و تجهیزات مربوط به حوزه فوتبال، چمن طبیعی و مصنوعی، فعالیت‌های محیطی محوطه و پیرامون دور زمین فوتبال در قالب مقررات فدراسیون و سازمان لیگ، تولید محصولات با برند فدراسیون، کالا‌ها یا نماد فوتبال و بالن محصولات مجاز طبق قوانین و مقررات، بهره‌برداری از عناوین خاص حامی، حامی رسمی و ویژه لیگ به منظور جذب اسپانسر، قرار دادن استند معرفی حامی مالی در محوطه ورودی ساختمان لیگ فوتبال، کلیه فضا‌های فعالیت‌های محیطی مربوط به جایگاه و مراسم و برنامه اهدا کاپ قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی و سوپر لیگ‌ها، سامانه پیامکی و باشگاه وفاداری هواداران سازمان لیگ فوتبال و یا حمایت از لیگ فوتبال باشگاهی کشور، برگزاری مراسم‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی سازمان لیگ، حضور چهره‌های فوتبالی بین‌المللی و تیم‌های صاحب نام خارجی برای حضور و برگزاری مسابقات، انتخاب برترین‌های هر هفته مسابقات لیگ برتر و دسته اول باشگاه‌های کشور و اهدای جوایز به آن‌ها از سوی اسپانسر‌ها، انتخاب برترین تماشاگران با پیشنهادهای فرهنگی و انتخاب برترین تماشاگران با شرکت در مسابقات گفت و شنود هواداری در سایت سازمان.»
این شرکت در 21مهرماه امسال منحل شده و آگهی انحلال آن هم در روزنامه‌های رسمی کشور به چاپ رسیده است. نشانی دفتر معرفی شده برای انحلال آن هم به خیابان شیخ‌بهایی می‌رسد، همان دفتری که درودگر این روزها جلسات مرتبط با تبلیغات محیطی لیگ برتر و مذاکرات و امور قراردادهایش را در آن‌جا انجام می‌دهد.
پیش از اعلام انحلال سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال و شرکت گروه اقتصادی فوتبال، سایت تابناک با انتقاد از تشکیل این شرکت از سوی درودگر و البته ادعای عجیبش مبنی بر عدم آگاهی از فعالیت‌های این شرکت، او را متهم به بیان واژه‌های پرت و بی‌ربط کرد و در بخشی از گزارشش نوشت: «صادق درودگر قصد کنار کشیدن خود از یک رسوایی بزرگ را دارد و باید بگوید چگونه مدیرعاملی مجموعه‌ای را پذیرفته که از شرح وظایف و اساسنامه‌اش با خبر نبوده است و چطور می‌خواهد پاسخگوی سوال‌های بی‌شمار رسانه‌ها و نهادهای امنیتی و نظارتی باشد. او باید زوایای بیشتری از پرونده تازه بازشده در فوتبال فساد زده ایران را روشن کند و از داستان‌سرایی و دلیل‌بافی بپرهیزد، چون دیگر چیزی برای کتمان نمانده است.»
***
حالا هم داستان سازمان اقتصادی در قالب کمیته به شکلی دیگر در حال انجام است، با این تفاوت که درودگر در سازمان اقتصادی فوتبال هیچ موفقیت و درآمدی برای فوتبال نداشت اما در لیگ برتر و کمیته اقتصادی‌اش به لطف سرمایه‌گذاری و فعالیت یک شرکت تبلیغاتی که البته مورد تقدیر از سوی درودگر هم واقع شد، همچنین افزایش چند برابری درآمدهای نجومی تبلیغات محیطی از سوی مجری قبلی تبلیغات محیطی لیگ برتر مسیر آسان‌تری پیش روی خود داشت. حالا او جلوی دوربین رسانه اختصاصی فدراسیون فوتبال از انجام کاری که به گفته خودش تا پیش از این با مجموعه‌های 600-700 نفری انجام می‌شده به واسطه حضور چهار نفر خبر می‌دهد که اتفاقا بسیار موفق هم هستند. جالب این‌جاست که مجری برنامه هم از او نمی‌پرسد که آقای درودگر لیگ برتر تا همین حالا چند؟ یا این که امسال قرار است چقدر پول از درامدهای چند ده میلیاردی سازمان لیگ نصیب باشگاه‌ها نشود! و اصلا برای هیچ‌کدامشان هم مهم نباشد که همین درآمدهای کلان دو فصل قبل چه شده است! هر چند که برای این لیگ برتر و باشگاه‌هایش درآمد سازمان چندان هم دارای اهمیت نیست، چرا که سهم تیم جذاب و پرمخاطبی همچون پرسپولیس یا دیدارهای پرآگهی استقلال، سپاهان، فولاد و  حتی شهرخودرو آن‌قدر ناچیز است که هیچ دردی از مشکلات تیم‌ها دوا نمی‌کند و همان بهتر که نباشد. البته درباره درآمدهایی که لیگ برتر طی 2فصل پیش داشته در گزارش‌های بعدی مفصل خواهیم نوشت و به درآمدی که این فصل به واسطه استقلال‌طلبی کمیته اقتصادی از جیب فوتبال حذف شده هم اشاره خواهیم کرد.

اخبار و مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.