همراه ما باشید

تبلیغ برای کارگزار در درآمدهای کارگزار و پرسپولیس لحاظ می شود؟ / ۶۰ کیلومتر دورتر!

تبلیغ برای کارگزار در درآمدهای کارگزار و پرسپولیس لحاظ می شود؟ / ۶۰ کیلومتر دورتر!

پیروزی نیوز - تبلیغ برای کارگزار در درآمدهای کارگزار و پرسپولیس لحاظ می شود؟ / ۶۰ کیلومتر دورتر!

حضور تیم فوتبال پرسپولیس در مجموعه آرشا کلاپ که به مدیران شرکت آتیه داده‌پرداز تعلق دارد، در روزهای گذشته بحث‌برانگیز شد و در شرایطی که تازه بحث‌ها درباره قرارداد و الحاقیه قرارداد با باشگاه پرسپولیس فروکش کرده بود، این حرکت را باید یک گل به خودی از سوی شرکت مجری طرح درآمدزایی از برند تلقی کرد.

ابراهیم فتاحی – خبرنگار: به نظر می‌رسد مسوولان این شرکت با توجه به پرداخت‌های صورت گرفته به تیم از سوی باشگاه در چند صباح اخیر، فضا را برای چنین اقدامی مثبت ارزیابی کرده بودند.

پرسپولیس در حالی برای انجام تمرین مفرح(!) به این مجموعه رفت که مسافتی ۶۰ کیلومتری تا مرکز شهر دارد. حال آن‌که فاصله مجموعه شهید کاظمی با مرکز شهر ۱۴ کیلومتر است. البته در این مطلب قصد انجام بحث فنی نداریم. مساله به واکنش رسانه‌ها و البته فعالان شبکه‌های اجتماعی و طرح سوالات جدید درباره قرارداد منعقده شده و منافع باشگاه پرسپولیس، مربوط می‌شود.

*کارگزار حق تبلیغ خود را دارد

بخشی از انتقادها به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، مربوط به این مساله می‌شد که کارگزار برند پرسپولیس به دلیل ناتوانی در جذب اسپانسر در حال تبلیغ خود است.

بعضی هم مطرح کردند که کارگزار نباید خود و مجموعه‌هایش را تبلیغ کند. این دو نظر بیشترین توجه را به خود جلب کرده بودند. این در حالی است که برخلاف آنچه مطرح‌شده است، هیچ منعی برای این موارد وجود ندارد. کارگزار برند می‌تواند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و البته قوانین تعیین‌شده برای تبلیغات از سوی فدراسیون فوتبال و نهادهای بین‌المللی فوتبال، هر آن چه که می‌خواهد را تبلیغ کند و این شامل خود شرکت کارگزار و مجموعه‌های تحت نظر و اختیار آن می‌شود. به‌واقع برای پرسپولیس فرقی نمی‌کند که آن‌ها قرار است چه چیزی را تبلیغ کنند یا در رسانه‌های باشگاه منتشر سازند. تمام آنچه اهمیت دارد قانونمند بودن و مسایل مالی است.

اما این سخنان به معنای وارد نبودن انتقاد به جنبه‌های دیگر موضوع نیست.

*کارگزار، انحصار بهره‌برداری دارد و نه انحصار منافع!

همان‌طور که گفتیم تفکر مطرح‌شده در روزهای اخیر درست نیست. این تفکر هم درست نیست که چون شرکت کارگزار برند انحصار بهره‌برداری از برند و فضاهای تبلیغاتی پرسپولیس را در اختیار گرفته است اجازه دارد هر کاری که می‌خواهد را انجام بدهد.

طبق قراردادی که وجود دارد شرکت ‌آتیه‌داده‌پرداز در بهترین حالت صاحب ۴۰ درصد منافع فعالیت‌های تجاری است که البته رقم و درصد خیلی بزرگی است. بااین‌وجود فقط در ۴۰ درصد منافع حاصله سهیم است. پس نمی‌تواند با منافع و فضاهایی که منافع باشگاه در آن مستتر است هر آن چه که می‌خواهد انجام بدهد. مساله اصلی د رتبلیغات خود همین‌جا بروز پیدا می‌کند. سوال این است که این منافع چگونه لحاظ و حسابرسی می‌شوند؟ پرسپولیس باید دقیقا این امکان را داشته باشد که کارگزار به چه میزان درآمد از محل اجرای قرارداد می‌رسد.

بنا بر قراردادی که در اختیار است، هرگونه قرارداد تجاری کارگزار با دیگران در قالب اجرای این قرارداد باید با هماهنگی و اطلاع باشگاه باشد. یکی از مدیران باشگاه درگیر با جریان امضای این قرارداد می‌گوید؛ در واقع هر قراردادی که امضاء می‌شود باشگاه در جریان قرار می‌گیرد.

سوال این است که آیا این امر ضمانتی برای اطلاع باشگاه از همه درامدها است؟ اگر بخواهیم ساده‌لوحانه برخورد نکنیم، پاسخ قطعاً منفی خواهد بود. واقعاً چنین امکانی وجود ندارد. به‌صورت کلی، مشکل هم از مفاد قرارداد نیست. کافی است به این نکته توجه کنیم که ما در کشور تعداد زیادی نهادهای نظارتی با اختیارات بعضاً نامحدود و اهرم‌های قانونی داریم و باز انواع و اقسام اتفاقات ناگوار مالی در کشور روی می‌دهد، پس واقعاً چه انتظاری می‌توان از شرایط کنونی داشت. از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس که به‌صرف امضای این قرارداد نمی‌تواند تمام اسناد مالی آن شرکت و مدیران آن را برای بررسی مطالبه کند. پس این گزینه را باید از ذهن بیرون کنیم. آنچه می‌ماند بررسی موارد عینی است که قابل کتمان نیست.

*کارگزار حق تصرف در درآمد را ندارد

آن بخشی از کار تبلیغ خود توسط کارگزار که محل ایراد است به تصرف در منافع غیر، یعنی باشگاه پرسپولیس مربوط می‌شود که اگر رویه‌های درست در پیش‌گرفته نشود، روی خواهد داد و به نظر می‌رسد در قرارداد و الحاقیه موردتوجه قرار نگرفته است.

مساله این است که در قرارداد همکاری مشخص نشده است که اگر شرکت آتیه داده‌پرداز بخواهد خود را تبلیغ کند بر اساس چه مبنایی ممکن است. البته این سکوت به معنای عدم تعیین تکلیف نخواهد بود و باید بر اساس بندهای دیگر قرارداد، عمل شود. متأسفانه این نقص در تمام قراردادهای سال‌های اخیر پرسپولیس و استقلال با مجریان طرح برند دیده می‌شد و منحصر به زمان کنونی نیست. قراردادهایی که مثلاً بخش حقوقی وزارت ورزش و جوانان نیز آن‌ها را تایید کرده‌اند. با این حجم از دقت عجیب نیست که اساسنامه فدراسیون فوتبال هم به روزگاری که می‌بینیم دچار شود.

این حساسیت‌ها در پی حضور تیم در آرشا کلاپ پیش‌آ مد. سوال این است که چنین اتفاقی که جنبه تبلیغاتی دارد تحت چه قراردادی اتفاق افتاد و آورده مالی آن چگونه محاسبه می‌شود. مطالبی که از این حضور در سایت رسمی باشگاه، اپلیکیشن و صفحات باشگاه منتشر شد در قالب چه قراردادی بود؟ طبیعی است که در وهله اول تصور شود، وقتی همه‌چیز در اختیار کارگزار است چه نیازی به این کار وجود دارد ولی اصلاً این‌طور نیست. اسناد به‌ویژه در بخش مالی باید کاملاً رسمی و روشن باشند. این امر چنانکه در ادامه خواهیم گفت به سود دو طرف خواهد بود. اولین اثرش این است که چنین حرف‌وحدیث‌هایی پیش نمی‌آید. کارگزار طبق قرارداد اختیار انجام این امور را داشت ولی مساله این است که درآمد حاصله باید در حساب‌ها بیاید. همین حالا نام شرکت آتیه داده‌پرداز زیر صفحه اول اپلیکیشن می‌آید. شاید دو فردای دیگر این شرکت بخواهد نام خود، یکی از فعالیت‌هایش یا شرکای تجاری را روی لباس پرسپولیس درج کند. در مصاحبه‌ها با بازیکنان از آن‌ها درباره این شرکت یا آرشاکلاپ بپرسد. بازیکنان را برای ساخت تیزرهای تبلیغی خود در اختیار بگیرد یا اقدامات دیگری که اگر بگوییم ایده‌هایی تجاری هستند که مسوولان این شرکت باید برای شنیدن آن هزینه پرداخت کنند. تکلیف چیست؟ این مسایل برای خود کارگزار حل‌شده است و نه برای پرسپولیس. باید معلوم شود که هر یک از این اقدام‌ها برای دیگران اگر بخواهند کار مشابهی انجام بدهند، چه قدر هزینه می‌برد. مثلاً اگر یک باشگاه باید برای یک روز حضور پرسپولیس و ساختن فیلم و کلیپ و پخش آن از رسانه‌های باشگاه باید یک میلیارد تومان پرداخت کند. اگر این کار برای خود کارگذار هم انجام شود باید یک میلیارد تومان در حساب درآمدهای طرح لحاظ شود تا پس از یک سال موردمحاسبه قرار بگیرد.

درج نام یک شرکت در اپلیکیشن باشگاه با چه قیمتی ممکن است؟ باید جزو درآمدهای طرح لحاظ شود.

درج نام یک شرکت روی پرده‌ای که بازیکنان یا مدیران برابر آن مصاحبه انجام می‌دهند با چه هزینه‌ای ممکن است؟ این هم باید جزو درآمدها محاسبه شود. همه این‌ها باید در حساب‌وکتاب‌ها بیاید تا بعد از یک سال معلوم شود که آیا این شرکت باید علاوه بر ۱۱۰ میلیارد تومان مبلغ دیگری را بپردازد یا نه؟ نکته اساسی این موارد هستند. درآمدهایی که نادیده گرفته می‌شوند. مثل فروشگاهی که دو نفر در آن شریک باشند. این‌طور نیست که اگر یکی از شرکا اگر طبق قرار، مسوول چرخاندن فروشگاه بود، هر چه که خواست را بی‌حساب بردارد و به خانه ببرد. هر آن چه برداشت باید در دفتر ثبت شود.

*مراقب سوال و جواب‌های نهادهای خاص باشید

نکته دیگر این است که هر اقدامی باید در چارچوب قراردادها باشد. این را به‌طورجدی توصیه می‌کنیم. به‌هرحال یک‌طرف این قرارداد کارگزاری، شرکتی تحت نظر دولت و انواع نهادهای بازرسی ازجمله بازرسی کل کشور است و یک شرکت دیگر هم در بورس فعالیت می‌کند.

بهتر است هرگونه فعالیت تجاری و تبلیغاتی در حوزه برند ، و رسانه‌های پرسپولیس در قالب قرارداد باشد. حتی اگر قرار است آتیه داده‌پرداز خود را در این فضاها تبلیغ کند، بهتر و شاید طبق مفاد قرارداد بهتر است در قالب قراردادی باشد که مسایل مالی آن روشن باشد. به‌این‌ترتیب نه‌فقط منافع پرسپولیس بلکه درنهایت منافع طرف مقابل هم با پرهیز از این شائبه‌ها لحاظ خواهد شد.

دراین‌باره البته یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس گفت: «بالاخره وقتی چنین قراردادی بسته‌شده است و چنین مبلغی به باشگاه پرداخت می‌شود طبیعی است که منافعی برای طرف مقابل داشته باشد و کارگزار بالاخره برای انجام فعالیت تجاری خود نیاز به معرفی خود از طریق برند دارد.»

در کل حرف درستی است تا جایی که کارگزار بخواهد خود را معرفی کند اما مواردی که درباره آن صحبت شد، شامل این موضوع نمی‌شد. البته طبیعی است که در بعضی موارد تضارب آراء پیش بیاید که باید حل اختلاف شود. هرچند این هم برای خود سوالی است که آیا در باشگاه پرسپولیس بخشی برای رصد همه این موارد تشکیل‌شده است؟ به‌هرحال در ادامه همکاری، هر اتفاقی ممکن است. در سال‌های گذشته شرکت‌های طرف قرارداد همیشه تخلفات پرسپولیس و بازیکنان را زیر نظر داشتند و در روزهای مبادا از آن بهره می‌گرفتند. البته ناگفته نماند بخشی از این ایرادهایی که وارد کردیم سال‌های سال است که وجود دارد. به نظر می‌رسد، همواره افرادی در باشگاه یا بالاتر از باشگاه بوده‌اند که پول را در جیب خودشان و نه پرسپولیس بگذارند و در قبال آن، از تیم یا دیگر فضاها برای غیر، بهره بگیرند و باشگاه و مجری طرح برند را دور بزنند.

ارزان فروختن پرسپولیس یک پدیده قدیمی است. البته این مورد اخیر که شامل این موضوع نمی‌شد و بحث اخیر بیشتر از باب شفاف شدن این موارد بود که بعدها در محاسبه درآمدها کم و کاستی پیش نیاید.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه