همراه ما باشید

تریبون رها

تریبون رها

پیروزی نیوز - تریبون رها

طی چند روز گذشته پوکر قهرمانی سرخپوشان به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده و شاهد کل‌کل همیشگی میان طرفداران و پیشکسوتان سرخابی در فضای مجازی هستیم. اما کل‌کل نه‌چندان دلچسب در آنتن برنامه زنده تلویزیونی را کجای دل‌مان بگذاریم که با دخالت وزارت ورزش و مهندسی نتایج لیگ در قهرمانی پرسپولیس مطرح می‌شود.

مریم سرخوش – خبرنگار: قطعاً نمی‌توانیم تقابل فوتبالدوستان در فضای ورزشی و فضای مجازی را با کنایه‌های کم ارزش مجریان تلویزیون که تریبون برنامه زنده را در اختیار دارند، مقایسه کنیم و همسان بدانیم که البته با واکنش‌های تندی هم همراه شده و شاید این بار برای همیشه در برنامه‌های ورزشی صداوسیما که با توهین به باشگاه‌های فوتبال به دنبال جذب مخاطب هستند، تخته شود.

فوتبال دستاویزی برای لودگی مجریان

تمسخر و هتاکی مجریان صداوسیما به فوتبال، تیم‌ها و چهره‌های ورزشی تمامی ندارد و صداوسیمایی که سال‌هاست پرمخاطب‌ترین و درآمدزاترین برنامه‌هایش پخش زنده فوتبال و دیگر برنامه‌های جانبی آن است، هنوز نتوانسته مجریان شایسته در حوزه ورزش و فوتبال تربیت کند. از تحقیر علی دایی، شوخی زشت با لوگوی باشگاه استقلال، توهین به تراکتور، به سخره گرفتن چهارمین قهرمانی پرسپولیس گرفته تا اتهام رنگی بودن به وزیر ورزش و زیر سوال بردن مدیریت در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال… این داستان ادامه دارد و در برنامه‌های ورزشی صداوسیما مجریانش بی‌وقفه به تیم‌ها و اسطوره‌های فوتبال توهین می‌کنند. تفاوتی هم در پرسپولیس و استقلال و تراکتور نیست، کسی از تیغ تمسخر مجریان نه‌چندان فوتبالی رسانه ملی در امان نمی‌ماند تا نشان دهد مجموعه فوتبال دستاویزی برای مطرح‌شدن مجریان رسانه ملی است. در پخش زنده به مدیریت فوتبال حمله می‌کنند و با مطرح کردن مهندسی نتایج لیگ ساختار فوتبال و قهرمانی پرسپولیس را زیر سوال می‌برند. و در فضای مجازی قرمز و آبی را «خر» و «اسب» می‌خوانند و تذکری هم نمی‌گیرند که فعالیت‌شان حتی در فضای مجازی باید هم‌راستا باسیاست‌های ارگان محل خدمت‌شان باشد. آن‌هم ارگانی همچون صداوسیما که نقش پررنگی در فضای آموزشی و اطلاع‌رسانی در جامعه دارد و مطرح‌شدن مسایلی ازجمله قهرمانی پرسپولیس با برنامه‌ریزی وزارت ورزش در برنامه زنده این رسانه می‌تواند شائبه‌ و سوءتفاهم‌های زیادی را ایجاد کند.

بی‌رغبتی به حضور در رسانه ملی

اسفند سال گذشته بود که تراکتور و شهر خودرو پس از حواشی و صحبت‌های یک‌جانبه برخی مجریان و گزارشگران تلویزیونی علیه سرخپوشان تبریزی ورود دوربین‌های صداوسیما به استادیوم‌‌های خانگی خود را ممنوع و اعلام کردند که پخش زنده دیدار ۲ تیم از بستر اینترنت و یک رسانه اینترنتی انجام خواهد شد. اقدام ۲ تیم تبریزی و مشهدی در آن مقطع از آن نظر موردتوجه قرار گرفت که علاوه بر کور کردن نقطه توهین و تمسخر از سوی مجریان سیمای ملی، می‌توانست رویه درآمدزایی یکطرفه صداوسیما از فوتبال را هم قطع کند. که اگر در همان مقطع باشگاه‌های دیگر نیز به تبعیت از تراکتور و شهر خودرو این رویه را در پیش می‌گرفتند سازمان صداوسیما بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های پرمخاطبش را از دست می‌داد. چراکه عمده درآمد فعلی رسانه ملی به‌واسطه پخش زنده بازی‌های لیگ برتر، برنامه‌های تخصصی مرتبط به آن و تبلیغات قبل و زمان پخش زنده فوتبال است. اما مسوولان رسانه ملی، بدون توجه به علایق مخاطبان خود، تریبون زنده خود را در اختیار هر مجری ناکار بلدی می‌گذارند که خروجی‌اش افزایش نارضایتی عمومی و چرخش مخاطبان به تماشای پخش مستقیم مسابقات فوتبال از شبکه‌های اینترنتی است. این روزها رقیبان بزرگی به اسم تلویزیون‌های اینترنتی پا به عرصه گذاشته‌اند و سازمان عریض و طویل صداوسیما هم‌قافیه را به‌سادگی به آن‌ها باخته است، چراکه جامعه ورزش دیگر آن رغبت گذشته برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی را ندارد و هرروز شاهد کمرنگ شدن حضور نقش این سازمان در بطن فوتبال هستیم، از نشست‌های خبری گرفته تا برنامه‌های ورزشی آنلاین.

هشتگ «بابا مسعود»

نکته قابل تامل هم اینجاست که درگذشته مسوولان برخی باشگاه‌ها، ادبیات هجو و توهین‌آمیز مجریان صداوسیما را حمایت از تیم پرسپولیس عنوان می‌کردند، اما امروز داستان به آنجایی رسیده که از تیغ ادبیات دور شأن مجریان صداوسیما هیچ تیمی دور نمی‌ماند و این فوتبال و مسوولان رأس آن هستند که در جایگاه واقعی مورداحترام قرار نمی‌گیرند. صحبت‌هایی که روز گذشته عبدالرضا امیراحمدی، مجری باسابقه صداوسیما در برنامه صبحگاهی شبکه یک مطرح کرد و قهرمانی پرسپولیس را حاصل حمایت‌های وزیر ورزش با هشتگ «بابا مسعود» دانست، مصداق همین ادعاست. او در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: «با سلام خاص خدمت همه باباها. در تابستان‌های قدیم باباها به کاسب‌های محل می‌گفتند فرزندم کار کند و آخر ماه این بابا پولی به اوستا می‌داد که به فرزندش بدهد که فرزند فکر کند خودش کارکرده است. یا بعضی باباها جوایزی خریداری می‌کردند و به مدارس می‌دادند که سر صف فرزندان‌شان را تشویق کنند، حالا جایزه را که گرفته بود؟… هشتگ… بابا مسعود… و دست همه باباها و بزرگ‌ترها درد نکند»! مساله‌ای که نشان می‌دهد مدیران رأس کار فوتبال ایران ‌همانقدر که در مدیریت فوتبال وامانده و در گرداب مشکلات غرق‌شده‌اند، هیچ تدبیری هم برای حفظ شأن فوتبال نداشته‌اند که اگر درگذشته با توهین‌های مجریان رسانه ملی به باشگاه‌های فوتبال واکنش نشان می‌دادند، امروز این‌چنین متهم به برگزاری لیگ مهندسی‌شده نمی‌شدند.

خودزنی درون‌سازمانی

البته دود مستقیم تمسخر تیم‌ها و چهره‌های فوتبالی در تلویزیون از سوی مجریان، یکسویه به چشم صداوسیما می‌رود! سازمانی که سال‌هاست قافیه جذب مخاطب را به دلیل کیفیت پایین برنامه‌های خروجی‌اش به فضای مجازی،  IPTV ها و متأسفانه شبکه‌های فارسی‌زبان باخته است. و حالا مجریان کار نابلد و تازه‌کار و شاید قدیمی‌های جو زده‌اش تعجیل بیشتری برای پایین آوردن جایگاه این رسانه دارند. ناپختگی و سیاست‌های یکسویه مدیران صداوسیما در حذف مجریان کارآزموده را هم چندی پیش با شیفت‌دیلیت پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی تلویزیونی یعنی ۹۰ و عادل فردوسی پور و جایگزین کردن مجری‌ای با همان آپشن‌های عجیب‌وغریب شاهد بودیم. کسی که چند روز پیش چالش درون‌سازمانی به راه انداخت و در برنامه زنده همکارانش در پخش استانی شهر مسجدسلیمان را به خاطر گزارش ضعیف و تصاویر کم کیفیت به باد انتقاد گرفت. که البته گزارشگر بازی از همان ابتدا درباره شرایط جوی، دمای ۵۰ درجه و رطوبت بالای ۸۰ درصد و شرایط سخت تصویربرداری این مسابقه صحبت و تأکید کرده بود که باید از همکارانش برای پوشش این مسابقه تقدیر شود.

بهانه‌هایی برای دیده شدن 

در این میان آنچه بیش از همه عیان است این‌که برخی می‌دانند که بهترین راه برای وایرال و دیده شدن در فضای مجازی و جذب فالوئر توهین به پرسپولیس و پرسپولیسی‌هاست. پیر، جوان، دکتر، بازیکن، پیشکسوت، خبرنگار و البته مجریان صداوسیما هم ندارد، یک‌چیزی می‌گویند، صدای اعتراضات که بلند شد، عذرخواهی می‌کنند. البته عذرخواهی غیررسمی که البته هیچ ارزشی هم ندارد. بزرگی پرسپولیس، جذابیت فوتبال، چهره‌های مطرحش در سطح ملی و بین‌المللی با چنین شوخی‌های هتاکانه‌ای خدشه‌دار نمی‌شود اما سازمان صداوسیما نشان داده هیچ تدبیری برای برخورد با این‌گونه مجریان ندارد که اکنون برنامه‌هایش را به محلی برای به سخره گرفتن سرمایه‌های ارزشمند ورزشی کشور بدل کرده‌اند. سازمانی که خود داعیه نخبه‌پروری دارد و قرار بود دانشگاه باشد اما افرادی جلوی دوربین‌هایش ظاهر می‌شوند که با توهین به جذاب‌ترین ورزش کشور و بزرگانش قصد خودنمایی دارند، آن‌هم به هر قیمتی، از منفی کردن چهره تلویزیون بین مردم تا کاهش مخاطبان و ایجاد بی‌انگیزگی برای حضور چهره‌ها در برنامه‌های مختلف. اتفاقی که دیروز هم رقم خورد و سیدجلال حسینی بعد از توهین مجری برنامه صبحگاهی شبکه از حضور در برنامه فوتبال برتر انصراف داد. باشگاه پرسپولیس هم در اعتراض به صحبت‌های مطرح‌شده از سوی این مجری بیانیه‌ای صادر کرد و به رفتار نامناسب تلویزیون و بیان مطالب غیرواقع در صداوسیما که موجب تشویش اذهان عمومی، تنش‌های اجتماعی و در آینده بروز مشکلات امنیتی در ورزشگاه‌ها خواهد شد واکنش نشان داد. مدیران پرسپولیس عنوان کرده‌اند تا زمانی که صدا‌و‌سیما نسبت به عذرخواهی رسمی از هواداران پرسپولیس، به دلیل خدشه‌دار کردن احساسات آن‌ها و طرح مطالب غیرواقع عذرخواهی ننماید، از ورود کلیه دوربین‌های تلویزیونی به محل تمرینات تیم و باشگاه پرسپولیس جلوگیری شده و عوامل باشگاه و تیم برای مصاحبه برابر دوربین‌ها حاضر نمی‌شوند.

البته مجری طناز! برنامه صبح روز گذشته با انتشار پستی در فضای مجازی اقدام به عذرخواهی عجیبی کرد. عذرخواهی غیررسمی، پر از ابهام با دخیل بودن دست‌های پنهان برای خدشه‌دار کردن فضای جامعه. امیراحمدی در برنامه زنده تلویزیونی به وزیر ورزش تهمت می‌زند که عامل قهرمانی پرسپولیس بوده اما عذرخواهی‌اش را در فضای مجازی منتشر می‌کند و پایان‌بندی‌اش گرانی دلار و شیطنت برخی برای به جنجال کشاندن است. آقای مجری! ای‌کاش می‌دانستید رسانه ملی جای کل‌کل ورزشی نیست و اگر هست خدشه به شأن سازمان پراهمیتی همچون صداوسیما. شما باید در همان برنامه تلویزیونی از وزیر ورزش، فدراسیون فوتبال، باشگاه پرسپولیس و هوادارانش عذرخواهی کنید. و ای‌کاش به‌مانند یکی از مجریان پرسپولیسی تلویزیون که به دلیل صحبت‌هایی که در یک محفل شخصی نه روی آنتن زنده درباره مربی اسبق استقلال مطرح کرد و یک سال بیکار و معلق شد، شما و برخی مجریان صداوسیما که سبقه طولانی در توهین به تیم‌های ورزشی و فوتبال در برنامه زنده و فضای مجازی را دارید مدتی از دوربین و اجرای زنده دور می‌شدید.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه